Banner Palestine Pictures, Images and Photos

Sunday, November 15, 2009

SUJUD 15 KEBAIKAN YANG TIDAK DIKETAHUI
 


                                                                                                                                                                        Setiap perbuatan yang digariskan dalam Islam mempunyai hikmah-hikmah yang tersembunyi yang ramai
dikalangan kita tidak mengetahui.Hikmah ini telah disembunyikan ALLAH S.W.T agar kita terus terokai melainkan dengan jalan Ilmu yang telah ditunjukkan dan ada setengah hikmah yang ada tidak terjangkau dengan akal fikiran manusia melainkan mereka yang terpilih.

Begitu juga dengan amalan sujud yang telah diamalkan oleh para-para Nabi ALLAH S.W.T , Para Rasul,Para Sahabat dan juga Para Wali ALLAH S.W.T amalan ini mempunyai hikmah yang tersembunyi dan patut diamalkan oleh kita semua selaku hamba di muka bumi ini.
Ulama menyatakan waktu yang manusia paling hampIr dengan ALLAH S.W.T adalah ketika sujud dan kita digalakkan untuk sujud lebih lama .Selain dapat melegakan sistem pernafasan dan mengembalikan kedudukan organ ke tempat asalnya terdapat hikmah lain iaitu : -

1. Membetulkan kedudukan buah pinggang yang terkeluar sedikit dari tempat asal .

2. Membetulkan pundi peranakan yang jatuh .

3. Melegakan sakit hernia .

4. Mengurangkan sakit senggugut ketika haid .

5. Melegakan paru-paru dari ketegangan .

6. Mengurangkan kesakitan bagi pesakit apendik dan juga limpa .

7. Kedudukan sujud adalah paling baik untuk berehat dan mengimbangkan lingkungan bahagian belakang tubuh .

8. Meringankan bahagian pelvis .

9. Memberi dorongan supaya mudah tidur .

10. Menggerakkan otot bahu , dada , leher, perut serta punggung ketika akan sujud dan bangun daripada sujud . Pergerakan otot ini akan menjadikan ototnya lebih kuat dan elastic, secara semulajadi dan ia juga akan memastikan kelancaran perjalanan darah .

11. Bagi wanita, pergerakan otot itu menjadikan buah dadanya lebih baik, mudah berfungsi untuk menyusukan bayi dan terhindar dari sakit buah dada .

12. Mampu mengurangkan kegemukan atau obesiti .

13. Pergerakan bahagian otot sewaktu sujud juga boleh memudahkan wanita bersalin, organ peranakan mudah kembali ke tempat asal serta terhindar daripada sakit gelombang perut ( convulsions ) .

14. Organ terpenting iaitu otak kita juga akan menerima banyak bekalan darah dan juga oksigen .

15. Mengelakkan pendarahan otak jika tiba-tiba menerima pengepaman darah ke otak secara kuat dan mengejut serta terhindar penyakit salur darah dan sebagainya .

Dan dari segi psikologinya pula sujud membuatkan kita rasa rendah diri dan tawadhuk di hadapan Allah tuhan yang masa esa dan sekaligus dapat mengikis sifat sombong ,riak ,takbur dan sebagainya .Sujudlah dengan ikhlas keranaNYA buanglah sifat yang mencacatkan hati yang masih dipakai oleh ramai manusia dalam tidak sedar . sujudlah kerana terdapat jutaan keajaiban disebalik sujud padaNYA .

No comments:

Post a Comment